Tele2 redovisade i dag en nettotillväxt på 85 000 mobilkunder i Sverige för det andra kvartalet i år. Mer än hälften av de nya kunderna var kontantkortskunder, säger Niclas Palmstierna, Nordenchef för Tele2, till Telekomnyheterna.
Kontantkortsförsäljningen har varit stark under det andra kvartalet och en betydande del, det vill säga mer än hälften av kundtillväxten, kommer från kontantkort. Främst är det kontantkortet Amigos som har gått väldigt bra. Under Q1 i år såg vi en svacka i den totala kundtillväxten bland operatörerna i Sverige, men under det andra kvartalet har tillväxten åter ökat på marknaden. Det känns även som om vi är bra positionerade inför en eventuell lågkonjunktur, då just lågprisoperatörer brukar vara de som går bäst, säger Niclas Palmstierna.
Under kvartalet ökade antalet mobila bredbandskunder med 24 000 till 135 000. Arpu för dessa var 111 kr. Satsningen på mobilt bredband kostar dock för Tele2. Under kvartalet belastade det mobila bredbandet ebitda-resultatet med mer än -80 miljoner kr.
Totalt redovisar Tele2:s mobilverksamhet en ebitda-marginal på 35 procent (37 procent Q2 2007). Arpu uppgick till 206 kr (211 kr) och antalet minuter per användare och månad, Mou, uppgick till 210 (199).