Telenor Sverige hade ett starkt kundintag på såväl mobilsidan som för fiberkunder under det fjärde kvartalet 2015, och lyckades dessutom höja marginalerna efter en rad kvartal med negativ utveckling. Det framgår av Telenors bokslutskommuniké som publicerades idag.
Telenor Sverige avslutade 2015 och årets sista kvartal med ett stabilt finansiellt resultat drivet av stark kundtillväxt i företagssegmentet och bra intäktsutveckling i den mobila konsumentaffären, kommenterar Telenor Sveriges vd Patrik Hofbauer i ett pressmeddelande.
Antalet mobilkunder ökade med 44 000 netto under kvartalet, något som drevs av såväl företags- som konsumentsegmentet.
Den starka tillväxten inom mobilt kom dels från ett bra intag av företagskunder men också från en bra försäljning av tjänstepaket till privatkonsumenter, säger Patrik Hofbauer till Telekomnyheterna.
Även på fibersidan var takten hög med 13 000 nya fiberkunder under kvartalet, något som dock inte syns i nettosiffrorna för perioden. Antalet TV- och internetkunder ökade med 3 000 vardera under fjärde kvartalet.
Vi är fortsatt inne i en period där vi skiftar anslutningar från DSL till fiber, och då försvinner en del DSL-kunder. Men med den ökning av fiberanslutningar vi hade under fjärde kvartalet ser det bra ut för framtiden, konstaterar Patrik Hofbauer.
Efter att ha rapporterat vikande EBITDA-marginal för de tre första kvartalen 2015, lyckades Telenor Sverige prestera en stärkt marginal för fjärde kvartalet, jämfört med motsvarande period året innan. EBITDA-marginalen hamnade på 28,0 procent jämfört med 25,2 procent för fjärde kvartalet 2014.
Vi hade ett bidrag från ett starkare bruttoresultat på mobilsidan och dessutom lägre omkostnader som sammantaget drog upp marginalen, säger Patrik Hofbauer.