NYHETSARKIVET
11 feb 2016 11:47
Telenor i topp, Telia jumbo i kundintag Q4 2015
Telenor Sverige hade det största nettointaget av mobilkunder under det fjärde kvartalet 2015 och stärkte sin marknadsandel något jämfört med det föregående kvartalet. Telia tappade flest kunder och stängde 2015 med en lägre marknadsandel. Det visar en sammanställning av utvecklingen på den svenska mobilmarknaden under fjärde kvartalet och 2015 som Telekomnyheterna gjort.

Totalt sett ökade antalet kunder på den svenska marknaden för mobil kommunikation med cirka 36 000 under det fjärde kvartalet, till drygt 14,5 miljoner.
Procentuellt sett ökade Tre sin kundstock mest av mobiloperatörerna på den svenska marknaden under det fjärde kvartalet. Med ett nettointag på 36 000 kunder i perioden ökade kundstocken med 18,1 procent till cirka 2 016 000 vid årsskiftet. Telenor Sverige växte med 17,6 procent till omkring 2 548 000 kunder, TDC ökade med 13 000 kunder vilket gjorde kundstocken nio procent större jämfört med utgången av tredje kvartalet. Tele2 växte med 7,3 procent till 3 741 000 kunder, medan Telia förlorade 71 000 kunder netto under perioden vilket motsvarade en minskning av kundstocken med 1,2 procent.

Vid utgången av det fjärde kvartalet hade Telia en marknadsandel på 41,8 procent av mobilkunderna i Sverige. Närmast följde Tele2 med 25,7 procent, och därefter kom Telenor med 17,5 procent, Tre med 13,9 procent och TDC med 1,1 procents marknadsandel. Den enda mobiloperatör som försämrade sin marknadsandel jämfört med det föregående kvartalet var Telia som tappade 0,6 procentenheter.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108