NYHETSARKIVET
15 aug 2008 11:57
Teracom tappar adsl-kunder på grund av mobilt bredband
Teracom har det senaste kvartalet tappat 400 anslutna adsl-abonnemang till följd av den hårda konkurrensen från mobilt bredband. Det skriver bolaget i sin kvartalsrapport för årets andra kvartal.

Vid halvårsskiftet hade Teracom 39 600 adsl-kunder (36 200 Q2 2007).

”Intäkterna från segment Telekom uppgick till 142 (127) MSEK, vilket utgör 18 (15) procent av koncernens totala intäkter under andra kvartalet. Till intäktsökningen på 12 procent, jämfört med motsvarande kvartal år 2007, bidrog engångsintäkter för produkten Kapacitet och att erhållna förskott uppräknades innan tillhandahållande och intäktsredovisning skedde, dvs tidsvärdet av pengar har beaktats vilket ökade kvartalets intäkter med 7 MSEK och försämrade resultatet efter finansiella poster med -4 MSEK. Intäktsökningen uppstod till en oförändrad nivå på produktionskostnader, vilket ökade 6 (17) Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2008 rörelsemarginalen med 8 procentenheter till 14 (6) procent”, skriver Teracom i rapporten.

Rörelseresultatet för Teracoms segment Telekom uppgick under kvartalet till 20 miljoner kr (8 miljoner kr).

Totalt omsatte Teracom 801 miljoner kr (830 miljoner kr) under kvartalet och redovisade ett rörelseresultat på 139 miljoner kr (130 miljoner kr). Resultatet för perioden landade på 124 miljoner kr (86 miljoner kr).
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108