Nu tyder det mesta på att den svenska marknaden för fast bredband är på väg att nå tillväxttoppen och att marknaden kommer att övergå till att handla om ett ställningskrig där operatörerna slåss sinsemellan om kunderna och där den fasta bredbandsmarknaden måste hävda sig mot de mobila bredbandsalternativen.
Efter den rekordlåga tillväxten inom fast bredband under årets andra kvartal, då de fyra största operatörerna; Telia, Telenor, Com Hem och Tele2 bara redovisade en gemensam kundtillväxt inom mobilt bredband på 3 000 kunder, tyder det mesta nu på en omvälvning av marknaden.
Detta märks inte minst genom det faktum att Glocalnet i dag går ut med ett erbjudande om 1224 Mbit/s fast bredband för 199 kr per månad, under förutsättning att man binder sig i två år. Detta sker naturligtvis för att minska churnen på de kunder som är mest om sig och kring sig när det gäller låga bredbandspriser.
Konkurrensen från mobilt bredband gör även att många kunder byter sitt fasta bredband mot mobilt bredband, vilket innebär att fastnätsoperatörerna måste täppa den läckan innan de kan börja räkna hem en kundtillväxt.