Telia ska hjälpa Axstores, det vill säga kedjor som Åhléns, Kicks och Lagerhaus, med digitalisering till ett värde av 50 miljoner kr. Det meddelar Telia i dag.
Telia kommer leverera en nordisk molnbaserad och centraliserad kommunikationsplattform till Axstores som kopplar samman hela verksamheten i ett företagsnät (Datanet) och som tillgodoser hela koncernens behov av datatrafik och telefoni. Dessutom ingår en kontaktcenter-lösning som ska användas för att förbättra kundtjänst via telefon och på webben. Plattformen administreras centralt och ger Axstores centrala IT-avdelning en övergripande bild av hur koncernens digitala infrastruktur ser ut och mår. Axstores har också en dedikerad serviceingång tillgänglig 24/7.
Plattformen tillgodoser hela koncernens behov av datatrafik och telefoni. Det handlar om en flerårig affär som kan komma att växa med fler tjänster, skriver Telia i sitt pressmeddelande.