NYHETSARKIVET
20 apr 2016 12:27
Telias ebitda-marginal rusade till 41,6 procent under första kvartalet
För första gången på två år rapporterar Telia Sverige i dag en ebitda-marginal på över 41 procent, med en marginal på 41,6 procent. Uppgången från motsvarande kvartal förra året är hiskeliga 6,4 procentenheter från 35,2 procent.

– Det är delvis engångseffekter som ligger bakom siffrorna, men vår konsumentverksamhet och försäljningen inom B2B till de små och medelstora bolagen går bra. Däremot går försäljningen av fastnätstelefoni till de stora företagskunderna fortsatt trögt beroende på en fortsatt prispress, säger Hélène Barnekow, vd för Telia Sverige, till Telekomnyheterna.

På fibersidan har Telia under kvartalet passerat 27 000 hem med fiber, varav 20 000 har kopplats upp. Av dessa är 7 000 så kallade SDU:er, det vill säga fiber till villor.

På mobilmarknaden har Telia under kvartalet tappat 59 000 kontantkortskunder, men samtidigt ökat antalet abonnemang med 11 000, varav 18 000 är M2M-abonnemang, jämfört med det fjärde kvartalet förra året.

En utmaning på mobilmarknaden är att skilja Telias och Halebops erbjudanden mer från varandra.

– Under de senaste åren har Telia och Halebop kommit närmare varandra i sina erbjudanden. Men nu ska vi försöka skilja på dem igen, bland annat genom ett nytt kontantkortserbjudande inom Halebop och mer värdeadderande tjänster inom Telia-varumärket, säger Hélène Barnekow.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108