Ericsson mötte inte analytikernas resultatförväntningar när man i dag presenterade sitt resultat för årets första kvartal. Istället för ett förväntat rörelseresultat på 4,3 miljarder kr så redovisade Ericsson ett rörelseresultat på 3,5 miljarder kr. Försäljningen landade på 52,2 miljarder kr, jämfört med förväntade 54,4 miljoner kr. Framförallt är det Global Services som drar ner Ericssons resultat. Den enheten redovisade ett rörelseresultat på 0,6 miljarder kr, jämfört med analytikernas förväntningar som var 2,0 miljarder kr.
För att förbättra sitt resultat och få fart på genomförandet av strategin genomför Ericsson därför ett antal organisations- och strukturförändringar.
"Vi är inte nöjda med de senaste årens övergripande utveckling vad gäller tillväxt och lönsamhet. De förändringar som vi idag meddelar, gör det möjligt att öka takten i genomförandet av strategin och ännu hårdare driva global effektivitet och tillväxt. Vi kommer att skapa en mer ändamålsenlig organisation för att kunna möta våra kunders olika behov och ta tillvara nya möjligheter på marknaden. Nu när 5G, Internet of Things och molnteknik driver nästa fas i industriutvecklingen är det helt rätt tid att genomföra dessa förändringar", säger Hans Vestberg, vd och koncernchef för Ericsson, i en presskommentar.
Med start den 1 juli 2016, kommer företaget att ha följande affärsenhetsstruktur:
Två affärsenheter med fokus på nätverksamheten:
Affärsenheten Network Products, under ledning av Arun Bansal, Senior Vice President, chef för affärsenheten Network Products och medlem i koncernledningen
Affärsenheten Network Services, under ledning av Fredrik Jejdling, Senior Vice President, chef för affärsenheten Network Services och medlem i koncernledningen
Två affärsenheter med fokus på IT och molnteknik:
Affärsenheten IT & Cloud Products, under ledning av Anders Lindblad, Senior Vice President, chef för affärsenheten IT & Cloud Products och medlem i koncernledningen
Affärsenheten IT & Cloud Services, under ledning av Jean-Philippe Poirault, Senior Vice President, chef för affärsenheten IT & Cloud Services och medlem i koncernledningen
Stärkt fokus på nya typer av kunder inom Media och Industry & Society:
Affärsenheten Media med central marknads- och försäljningsstruktur, under ledning av Per Borgklint, Senior Vice President, Chief Innovation Officer, chef för affärsenheten Media och medlem i koncernledningen
Customer Group Industry & Society med central marknads- och försäljningsstruktur, under ledning av Charlotta Sund, Senior Vice President, chef för Customer Group Industry & Society och medlem i koncernledningen