Huawei växte kraftigt i Sverige under 2015 med framgång inom såväl mobilnät som IT-system och inte minst konsumentprodukter. Omsättningen totalt 2015 ökade med 40 procent jämfört med 2014, visar årsredovisningen för 2015 för Huawei Technologies Sweden.
Huaweis försäljning på den svenska marknaden ökade med 33 procent till 1 714 miljoner kronor 2015 jämfört med året innan, och faktureringen mot Kina steg 71 procent till 914 miljoner kronor. Produktförsäljningen ökade med 50 procent till 1 249 miljoner kronor och tjänsteintäkterna 34 procent till 1 578 miljoner kronor.
Huawei Sveriges rörelsemarginal för 2015 landade på 3,2 procent, en liten förbättring från 2,9 procent för 2014.
Under året har Huawei Sverige även fortsatt fått genomslag inom sin breda och efterfrågade produktportfölj. Förutom utbyggnad inom GSM, UMTS och LTE teknologi har Huawei även vuxit inom IT-relaterade lösningar, skriver Huaweis Sverige-vd Li Junwei i årsredovisningen. Han konstaterar även att verksamheten inom smartphones varit mycket framgångsrik med lanseringarna av modellerna Honor, P8 och Smartphone.
"Under 2016 kommer Huawei att fortsätta att öka utbudet av konkurrenskraftiga lösningar för hemmet, mobilt bredband och smartphones. Ambitionen är att expandera inom de projekt som bolaget har tillsammans med sina kunder, och fortsätta att investera i nyckelkompetens", heter det vidare i förvaltningsberättelsen.