Efter flera hundra anmälningar mot Telias kampanj där man erbjuder fri surf på vissa sociala medier förbereder nu PTS en granskning. Anklagelserna handlar om konkurrens och nätneutralitet.
Enligt PTS har många konsumenter hört av sig om detta håller sig inom nätneutralitet. Nya krav på nätneutralitet införs genom ny förordning 30 april. Och detta ska man nu alltså titta närmare på. Telias kampanj erbjuder fri surf på Facebook, Twitter, Instagram med mera men företaget anser sig hålla sig inom ramarna.
Vårt nya erbjudande om fri surf i sociala medier ger kunderna ännu mer surffrihet, vi gör ingen prioritering av trafik eller någon typ av blockering, därför menar vi att det inte står i konflikt med nätneutraliteten, säger Roberta Alenius, kommunikationschef på Telia, i en kommentar på företagets hemsida.
Man kan se kampanjen som ett svar på 3s initiativ att införa fri surf på musiktjänster. PTS kommer att använda sig av EU:s nya förordningar när de granskar kampanjen.