NYHETSARKIVET
2 maj 2016 13:21
PTS årliga incidentrapportering: Telia Company
PTS avskriver ärendet vad gäller årlig tillsyn om incidentrapportering och inträffade incidenter hos Telia Company. Men har förbättringar att kräva.

Enligt Telia har allvarliga incidenter minskat, men PTS anser att Telia har rapporterat fler incidenter än tidigare år. Bredvid vad som orsakats av stormar, där inga brister ses, anser PTS att Telia, genom avtal och uppföljning, bör säkerställa att externa parter – nätägare och underentreprenörer – vidtar nödvändiga åtgärder för att undvika kabelskador vid exempelvis anläggningsarbeten.

PTS konstaterar också att det i flera fall varit fråga om incidenter som orsakats av förändringsarbeten i nät eller tjänster. Här förutser man att Telias förbättringar på området får ner dessa incidenter i antal.
Man avslutar rapporten: Skäl att fortsätta den årliga tillsynen av incidentrapportering av inträffande störningar och avbrott av betydande omfattning föreligger därför inte, varför ärendet avskrivs från vidare handläggning.

Vad gäller integritetsincidenter har Telia i en underrättelse redogjort bristfälligt för potentiella konsekvenser för berörda i en incident med två sammankopplade abonnenter. Telia har tagit till sig resonemanget.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108