PTS avskriver ärendet vad gäller årlig tillsyn om incidentrapportering och inträffade incidenter hos Tele2. Bristande säkerhet i återförsäljarledet kan dock leda till extra tillsyn under året.
Vid mötet med Tele2 gick man igenom fyra incidenter som rapporterats under föregående år. Två incidenter handlade om A-nummer som förväxlats att innehåll i meddelanden kom till fel mottagare. Detta berodde på dels driftstörning, dels mjukvarufel. Incidenterna rapporterades i februari och april, men meddelades först i juli.
En annan rapporterad incident orsakades av sårbarhet i systemet, vilket ledde till bedrägeri, och en annan incident av personal som ej följde rutiner. Detta har Tele2 tagit hand om med bättre kontroll.
PTS har planerat en tillsynsinsats under 2016 vad gäller skyddsåtgärder vid åtkomst till uppgifter i butiker och hos underleverantörer. Då två av incidenterna handlar om bristande säkerhet i återförsäljarledet kan en sådan tillsyn komma att omfatta Tele2.
Skäl att fortsätta tillsyn föreligger inte och ärendet avskrivs.