Abonnemang för mobiltelefoni, fast telefon, TV och internet är de tjänster som vållar mest problem för de svenska konsumtenterna. Det konstaterar Konsumentverket i sin årliga Konsumentrapport för 2016. Telekombranschen har varit sämst i Sverige ända sedan rapporten började ges ut för fyra år sedan.
Sammanlagt lägger svenska hushåll ganska mycket pengar på telekom och den tekniska utvecklingen på området går snabbt. Samtidigt visar Konsumentverkets undersökning att många har svårt att välja de tjänster som passar det egna hushållet bäst. Missnöjet och bristen på tillit är det som sticker ut i svaren och sammantaget placerar det telekom på sämsta plats, år efter år, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande i dag.
Här är de tio mest problematiska konsumentmarknaderna enligt rapporten:
Telekom
Försäkringar (person/familj, villa/hem samt fordonsförsäkringar)
Bank- och finanstjänster
Juridiska tjänster
El
Hantverkare
Tågresor/lokal kollektivtrafik
Bilverkstäder
Fastighetsmäklare
Kläder och skor
Här kan du ladda hem hela Konsumentrapporten för 2016: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%c3%a4lla%20och%20ladda%20ner/rapporter/2016/konsumentrapporten-2016-kov.pdf