Telia och Tele2 måste antingen sluta spela in kundsamtal eller informera kunderna bättre om att samtalen spelas in. Det anser Datainspektionen, som har granskat hur de två operatörerna hanterar kundernas personuppgifter i samband med att bolagen spelar in samtal till sina kundtjänster.
Det blir allt vanligare att bolag spelar in samtal till sina kundtjänster för att bland annat utvärdera och förbättra hur den egna personalen uppträder i sin kontakt med kunden. Det är viktigt att kunderna får tillräcklig information för att kunna ta tillvara sina rättigheter. De ska bland annat få reda på för vilket ändamål uppgifterna samlas in, hur länge de ska sparas och att de har rätt att begära information om vilka uppgifter bolagen har om dem själva, säger Malin Fredholm, jurist på Datainspektionen, som lett granskningen.
I två separata förelägganden föreläggs nu Telia och Tele2 att omgående antingen upphöra att spela in kundsamtal eller att informera kunderna bättre.
Beslutet mot Telia finns att läsa här: www.datainspektionen.se/Documents/beslut/2016-05-12-telia.pdf
Beslutet mot Tele2 finns att läsa här: www.datainspektionen.se/Documents/beslut/2016-05-12-tele2.pdf