Com Hems köp av Boxer förutsätter ett godkännande av Konkurrensverket och frågan är hur myndigheten väljer att bedöma hur marknaden definieras. Det är mindre än fem år sedan Com Hem gick på pumpen när det gäller förvärvet av Canal Digitals kabel-TV-kunder. Det var en affär som skulle ge Com Hem 68 procents marknadsandel inom marknadssegmentet för kabel-TV.
Den affär som tillkännagavs i onsdags, att man nu köper Boxer för 1,33 miljarder kr, innebär att Com Hem får en marknadsandel på 54,4 procent av den svenska totalmarknaden för TV-abonnemang, baserat på PTS marknadsstatistik för den svenska telekommarknaden vid det senaste årsskiftet.
Ser man till totalmarknaden inom TV-abonnemang hade Canal Digitals kabel-TV-verksamhet vid tiden för försäljningen av verksamheten, en marknadsandel på mindre än 5,0 procent av den totala TV-marknaden i Sverige. Boxer som Com Hem nu vill köpa har en marknadsandel på 10,3 procent.
Det Com Hem nu hoppas på är att Konkurrensverket ska definiera marknaden uppdelat på kunder i flerfamiljshus där ju Com Hem är största enskilda aktör i dag, och villakunder, där Boxer har en stark position.
Com Hem har ännu inte lämnat in någon ansökan om företagskoncentration till Konkurrensverket.