NYHETSARKIVET
12 jul 2016 11:55
Bredbandsverksamheten nyckeln till Com Hems tillväxt
Det är bredbandet som står för den klart största delen av Com Hems tillväxt. Bara under det senaste året, Q2 2016 jämfört med Q2 2015, har bredbandsomsättningen ökat med 11,5 procent från 414 miljoner kr Q2 2015 till 462 miljoner kr det senaste kvartalet.

Det som annars sticker ut i Com Hems rapport, som visar på en god utveckling på så gott som alla nivåer, är ebitda-marginalen som sjunkit kraftigt jämfört med årets första kvartal. Den underliggande ebitda-marginalen sjönk till 46,7 procent, jämfört med Q1-marginalen på 47,3 procent.

Någon exakt förklaring på marginalminskningen kan Anders Nilsson, vd för Com Hem, inte uppge, men pekar bland annat på att bolagets rebranding kostat 20 miljoner kr i extra marknadsföring under det gångna kvartalet.

– Jämför man med motsvarande kvartal förra året så ligger vi 0,1 procent under den underliggande ebitda-marginalen då, vilket visar att vi ligger i säsongsmässig linje.

Ännu är det, enligt Anders Nilsson, tidigt att tala om Com Hems fibersatsning.

– Det är först under nästa år som vi kommer att se saker hända på fibermarknaden, säger han.

När det gäller en eventuell mobilsatsning så är det fortfarande något som inte är helt avskrivet för Com Hem.

– Vi har kvar våra blickar på mobiltelefoni, vi får se om det är någonting vi lyckas med så småningom. Att vi satsar hårt på fiber nu behöver inte utesluta en mobilsatsning, säger Anders Nilsson till Telekomnyheterna.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108