NYHETSARKIVET
21 jul 2016 11:06
Comviq fortsatt lok för Tele2 men nu börjar Tele2-varumärket ta sig
Det är fortfarande Comviq som driver Tele2:s mobilsatsning framåt. Under det senaste kvartalet har även storföretagsförsäljningen gått bra, liksom mobilabonnemangsförsäljningen under Tele2-varumärket som nu börjar ta sig tack vare en större efterfrågan av större datapaketeringar. Det säger Samuel Skott, sverigechef för Tele2, till Telekomnyheterna i samband med dagens rapport.

– Vi gör ett stabilt och bra kvartal, som städat för engångseffekter på grund av ändrad redovisning av kontantkortskunder, ger oss en förbättrad omsättning på mobilsidan.

”Om man exkluderar justeringen ökade de mobila tjänsteintäkterna från slutkund tack vare stark tillväxt inom konsumentabonnemang och B2B för storföretag, medan B2B för små- och medelstora företag fortsätter vara en utmaning på grund av stark konkurrens. EBITDA påverkades negativt av sälj- och marknadsföringskostnader samt jämförelsestörande poster”, skriver operatören i sin rapport.

TN: EBITDA-marginalen sjunker till 29,0 procent (30,7 procent motsvarande period förra året) i år. Går det att hänföra till storföretagsaffärer som ni vunnit med väldigt låga anbud, som Telekomnyheterna har skrivit om tidigare i sommar?

– Nej enskilda affärer påverkar inte vår marginal och dessa affärer ska ha, och har, en bra marginal, säger Samuel Skott.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108