Det gemensamma arbetet mellan operatörerna, PTS, Konsumentverket och Telekområdgivarna tycks ha gett resultat. I Post- och telestyrelsens senaste kvartalsrapport över konsumentklagomål under årets andra kvartal finns fulsälj för första gången på närmare tre år, inte längre med på topp fem-listan.
Det är glädjande att vi nu kan se en positiv utveckling och att klagomålen äntligen minskar. Det gemensamma arbetet med att följa upp handlingsplanen mot fulsälj börjar nu ge resultat och syns även i vår statistik. Vi jobbar vidare med den här frågan så att den positiva trenden fortsätter, säger Anna Wikström, chef för PTS enhet för konsumenträttigheter, i en presskommentar.
Bland topp fem ligger klagomål om avbrott, täckning, tillgänglighet, framtidens nät och fel i tjänst. Klagomål på avbrott har sedan förra kvartalet klättrat två steg från det tredje vanligaste klagomålet till att vara det vanligaste klagomålet denna period.