NYHETSARKIVET
2 sep 2016 11:55
Mats kommenterar: Spridningskollen en PR-kampanj och bondfångeri
Spridningskollens utspel om att man planerar att skicka ut närmare 1 000 krav på 2 000 kr till förmodade fildelare i Sverige kan knappast tolkas som något annat än en PR-kampanj från de svenska rättighetsinnehavare som har inlett ett samarbete med inkassoföretaget Gothia, som står bakom initiativet.

Att utspelet kommer just nu, samtidigt som grundarna av sajten Dreamfilm.se står inför rätta i Linköpings Tingsrätt, är såklart ingen slump. I det målet har målsägande Walt Disney, Nordisk Film och SF via Rättighetsalliansen Europa AB krävt närmare 1 miljoner kr i skadestånd. Och såklart vill filmbolagen att det ska ge en avskräckande effekt på de som fildelar.

Hur Spridningskollen själva har tänkt sig att få loss abonnentuppifterna på de misstänkta fildelarna när det krävs domstolsbeslut för att få ut de uppgifterna från de svenska operatörerna är också oklart.

Mats Sjödin
Chefredaktör, Telekomnyheterna
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108