Telia har gjort en investering i bolaget eBuilder, som erbjuder användartips, felsökning, diagnostik, reparation och uppgradering för de flesta moderna mobilmodellerna på marknaden. Det rapporterar bolaget i dag.
I och med förvärvet kommer Telia att börja erbjuda tjänsten Telia Min Mobil.
Vi får idag många frågor till vår kundtjänst och butiker som handlar om smartphones. I och med vårt samarbete med eBuilder kan vi erbjuda våra kunder ett unikt kundbemötande direkt i telefonen för de problem som kunder kan råka ut för i den dagliga användningen. Vi möter helt enkelt upp våra kunder med en lösning direkt i telefonen som gör livet lättare, förklarar Jan Sträng, chef Channel Management på Telia, i en kommentar.
I och med lanseringen utvecklar Telia sitt samarbete med eBuilder genom investering och strategiskt partnerskap. Företaget eBuilder har utvecklat ett internationellt koncept Effortless Device Care som bygger på ett globalt nätverk för service som hanterar mer än 6 miljoner telefoner per år. Nätverket består av över 3 000 servicepartners för support, reparation samt försäljning- och uppgraderingserbjudanden.
Investeringen från Telia innebär att vi kan ytterligare accelerera utvecklingen av Effortless Device Care för att kontinuerligt förbättra den kundvård som en mobiloperatör som Telia kan ge sina kunder när det gäller smartphones, säger Leif Bohlin, vd på eBuilder, i en kommentar.
eBuilder omsatte förra året 129,9 miljoner kr och redovisade ett resultat efter finansnetto på -27,4 miljoner kr. Bolaget har cirka 200 anställda.