NYHETSARKIVET
15 sep 2016 12:22
Mediavision: IPTV tar marknadsandelar från satellit och marknät
Telekomoperatörernas IPTV-erbjudanden tar marknadsandelar på TV-marknaden från de traditionella aktörerna inom satellit, marknät och kabel-TV. Det konstaterar Mediavision, som har tittat på utvecklingen på den nordiska marknaden.

Under det senaste året har de nordiska IPTV-operatörerna ökat antalet kunder med 210 000 abonnemang medan satellit, kabel och marknätsaktörerna har tappat 170 000 abonnemang.

”Vi förväntar oss att IPTV att fortsätta att växa. Ökad utbyggnad av fiber med IPTV-bundling har drivit tillväxten under de senaste åren. Vi har också sett ett par stora fusioner på marknaden, där operatörer som erbjuder IPTV, såsom Com Hem i Sverige och Elisa i Finland, har förvärvat aktörer som är verksamma inom äldre infrastruktur. Dock kommer IPTV att få svårt att driva den totala tillväxten på marknaden för traditionell betal-TV. Ett växande antal nordiska konsumenter väljer också att gå all-in på SVOD tjänster", säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, i en kommentar.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108