Knappt har dammet lagt sig från Telias kraftiga protester mot Trafikverkets handläggningstider för grävtillstånd längs vägar och järnvägar, förrän Telia får smaka på sin egen medicin. Den här gången är det Com Hem som har skrivit till PTS för att få handräckning för och hjälp med Telias extremt långa handläggningstider för att hantera förfrågningar om samlokaliseringar. Det framgår av ett brev från Com Hems vd Anders Nilsson till Post- och telestyrelsens tillförordnade generaldirektör Catarina Wretman.
l maj 2016 inkom Com Hem med en begäran om tillsyn rörande flera hinder kopplade till villasatsningen. En central del i detta handlade om svårigheterna för oss att över huvud taget få möjligheter till samlokalisering med Telia. Com Hem hade vid denna tidpunkt en hög andel nekande svar, men det mest anmärkningsvärda var Telias automatiska svar om "Förlängda svarstider på etableringsprodukter som lett till att flera månaders förseningar för att ta oss in på vissa sajter. Com Hem har fört en löpande dialog med Telia sedan dess som vi hoppades på kunna bidra till att problemen skulle minska. l dag kan vi dock konstatera att situationen snarare förvärrats i takt med att antalet förfrågningar har ökat, skriver Anders Nilsson.
Han påpekar vidare i brevet att Com Hem upplever att Telia inte har satt in tillräckliga åtgärder för att kunna hantera den volym förfrågningar som Com Hems och andra aktörers fiberutbyggnad föranleder.
Vårt önskemål med detta brev är att PTS engagerar sig i frågan och skyndsamt agerar i det pågående tillsynsärendet så att vi bland annat kan få svar på våra förfrågningar till Telia inom skälig svarstid, skriver han.
Brevet avslutas med en tämligen cynisk kommentar antagligen direkt adresserad direkt till Telia:
Avslutningsvis, och oaktat ovanstående, vill Com Hem också framföra sympati med Telia i det medialt uppmärksammade fallet med långa handläggningstider hos Trafikverket.