En ökande churn i kombination med ett minskat kundintag gör att 3 redovisar en nettokundtillväxt på 13 000 kunder i Sverige och Danmark för det tredje kvartalet i år. Siffran är den lägsta sedan operatören började redovisa sina kundtal för tio år sedan.
När det gäller det minskade kundintaget så märker vi att kunderna rör sig allt mindre mellan operatörerna. Man byter inte telefon lika ofta och därmed inte heller abonnemang. Churnen och det negativa betyg som vi fick från Svenskt Kvalitetsindex tidigare i veckan är något som vi måste ta på stort allvar, säger Peder Ramel, vd för 3 i Skandinavien och styrelseledamot i 3 Sverige, till Telekomnyheterna.
Rent finansiellt var dock det tredje kvartalet framgångsrikt för 3 i Sverige, som ökade sin omsättning till 1 816 miljoner kr (1 764 miljoner kr) och sitt ebitda-resultat till 591 miljoner kr (566 miljoner kr). Kvartalets kassaflöde var enligt rapporten starkt varvid bolaget levererade 525 miljoner kr till sina ägare, varav 210 miljoner kr gick till Investor-bolaget Patricia Industries.