NYHETSARKIVET
20 okt 2016 12:05
Konsumentverket fick bakläxa i rätten på kreditprövningskrav
Konsumentverkets krav på hårdare kreditprövningskrav gick på pumpen när Kammarrätten i Göteborg i går upphävde Konsumentverkets beslut om varning och sanktionsavgift för H&M, gällande bolagets kreditprövningsmodell.

Beslutet kan få påverkan på den kritik som Konsumentverket givit de stora mobiloperatörerna i Sverige. Myndigheten vill nämligen att även dessa ska göra hårdare kreditkontroller än de som görs i dag.

Kammarrätten konstaterar att lagstiftningen inte anger vilka uppgifter som måste hämtas in eller att det måste göras direkt från konsumenten. Det väsentliga är att det är fråga om tillräckliga uppgifter om konsumentens ekonomiska förhållanden.

Konsumentverket meddelade dock redan i går att man kommer att överklaga Kammarrättens beslut.

”Vi hoppas att Högsta förvaltningsdomstolen vill pröva saken. Om bolagen alltför lättvindigt kan ge konsumenter krediter utan att se till deras verkliga återbetalningsförmåga riskerar det att öka överskuldsättningen”, säger konsumentombudsmannen Cecilia Tisell, i en kommentar.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108