Post- och telestyrelsens vitesföreläggande om specificerade räkningar fyllde sin funktion. Senast i fredags skulle 3, Telenor och Verizon ha åtgärdat bristerna i sina specificerade telefonräkningar och det mesta tyder på att de har gjort det.
Verizon meddelade tidigt att de hade åtgärdat sina brister. Telenor har meddelat att de skulle hinna klart innan den 29 augusti och 3 meddelade i fredags att de har haft sin lösning i drift sedan den 12 augusti, säger Anna Boström, ansvarig handläggare på Post- och telestyrelsen, till Telekomnyheterna.
Trots att 3 redan den 12 augusti var klara med sina anpassningar så valde bolaget att gå vidare med den rättsprocess som i torsdags mynnade ut i en länsrättsdom där PTS fick rätt på alla punkter. Därmed kan det tyckas som att 3 drev rättsprocessen i onödan när de redan hade löst problemen.
Förutom frågan om specifikationer så innehöll vårt överklagande en principiellt viktig fråga om enhetspriser som vi ville få ett domstolsutlåtande om, säger Erik Hörnfeldt, informationschef på 3, till Telekomnyheterna.