NYHETSARKIVET
3 sep 2008 11:39
PTS kräver bättre rutiner vid operatörsbyte
PTS kräver att konsumentflytt, operatörs- och produktbyte fungerar både enskilt och i kombination med varandra utan att konsumenten drabbas av långa avbrott. Detta framgår av information från PTS på onsdagsförmiddagen.

En effektiv konkurrens förutsätter att konsumenten enkelt ska kunna göra aktiva val, enligt myndigheten. Detta gäller till exempel vid byte av operatör. Syftet med en process för operatörs- och produktbyte är att säkerställa att konsumenten kan byta bredbandsoperatör med ett minimum av begränsningar av tillgängligheten i tjänsten.

PTS har konstaterat att bristen på automatiserade beställningsrutiner hos TeliaSonera leder till manuellt arbete med förhöjda kostnader och förseningar som följd. Enligt PTS finns risken att konsumenterna väljer att inte byta operatör på grund av en omständlig hantering.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108