Som sig bör enligt pressinformatörernas agenda, välkomnar de svenska operatörerna Konsumentverkets granskning av marknadsföring av mobilt bredband.
Vi välkomnar alla initiativ för att förbättra den här kommunikationen. Vi försöker själva ge mycket information och har i vårt produktblad tydligt angett vad man kan förvänta sig för hastigheter, säger Charlotte Züger, kommunikationschef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige, till Telekomnyheterna.
Även Erik Hörnfeldt, informationschef på 3 i Sverige, tycker att det är bra att Konsumentverket gör sitt jobb. Men samtidigt tycker han att de mäter fel hastighet i förhållande till den produkt som operatören säljer.
De mäter ju bara nedladdningshastigheten och inte hela trafikflödet med till exempel adressinformation. Den rapport som vi lät HiQ ta fram i våras visar att hastigheten ligger mellan 0,6 och 6 Mbit/s, säger Erik Hörnfeldt.
Telenors presschef Marcus Adaktusson säger till Telekomnyheterna att Telenor, istället för att bara trycka på hastigheten i sin marknadsföring, har talat mycket om kvalitet i nätet.
Samtliga operatörer påpekar även att de ger kunden möjlighet att ångra sitt köp om produkten inte uppfyller kraven.