NYHETSARKIVET
10 sep 2008 12:25
Operatörerna välkomnar Konsumentverkets granskning
Som sig bör enligt pressinformatörernas agenda, välkomnar de svenska operatörerna Konsumentverkets granskning av marknadsföring av mobilt bredband.

– Vi välkomnar alla initiativ för att förbättra den här kommunikationen. Vi försöker själva ge mycket information och har i vårt produktblad tydligt angett vad man kan förvänta sig för hastigheter, säger Charlotte Züger, kommunikationschef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige, till Telekomnyheterna.

Även Erik Hörnfeldt, informationschef på 3 i Sverige, tycker att det är bra att Konsumentverket gör sitt jobb. Men samtidigt tycker han att de mäter fel hastighet i förhållande till den produkt som operatören säljer.

– De mäter ju bara nedladdningshastigheten och inte hela trafikflödet med till exempel adressinformation. Den rapport som vi lät HiQ ta fram i våras visar att hastigheten ligger mellan 0,6 och 6 Mbit/s, säger Erik Hörnfeldt.

Telenors presschef Marcus Adaktusson säger till Telekomnyheterna att Telenor, istället för att bara trycka på hastigheten i sin marknadsföring, har talat mycket om kvalitet i nätet.

Samtliga operatörer påpekar även att de ger kunden möjlighet att ångra sitt köp om produkten inte uppfyller kraven.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108