NYHETSARKIVET
19 dec 2016 12:58
Mats kommenterar: En bredandsstrategi som adresserar det viktiga
Vi är många inom telekommarknaden som har undrat när, var och hur vi ska få se den nya bredbandsstrategin komma. Redan i mars 2015 lät dåvarande IT-ministern Mehmet Kaplan meddela att en ny bredbandsstrategi skulle komma under 2015, ett löfte som dock stannade vid ett löfte.

Därför var många förvånade och glada när den nya bredbandsstrategin presenterades redan ett halvår efter att den nya digitaliseringsministern Peter Eriksson utsågs och att den adresserar många av de viktigaste frågorna och hindren på marknaden, som till exempel rollfördelningen vid bredbandsutbyggnad, tydliga krav på mobiltäckning och information till allmänheten om nyttan med att investera i en bredbandsuppkoppling. Och inte minst målet att alla svenskar ska ha snabbt bredband år 2025.

Dessutom tar strategin Sverige tillbaka till en position som ledande nation när det gäller målsättningar för digitalisering.

Mats Sjödin
Chefredaktör, Telekomnyheterna
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108