NYHETSARKIVET
19 dec 2016 12:58
PTS får starkare position i och med nya bredbandsstrategin
Post- och telestyrelsen får en allt starkare position i och med den nya bredbandsstrategi som digitaliseringsminister Peter Eriksson presenterade i går, och som regeringen har för avsikt att klubba i dag.

Bland annat kommer myndigheten att få i uppdrag att tydliggöra roller och spelregler för bredbandsmarknadens aktörer.

– En av de mest grundläggande delarna i den nya bredbandsstrategin är att bredbandsutbyggnaden ska fortsätta vara marknadsstyrd och att den ska kompletteras av offentliga insatser, sade digitaliseringsminister Peter Eriksson vid gårdagens presskonferens i samband med presentationen av den nya bredbandsstrategin.

– Rollerna och spelreglerna ska vara tydliga för bredbandsmarknadens aktörer. För att sänka inträdeshinder på marknaden ska planer, villkor och incitament vara tydliga. Och för att nå allt längre och allt fler ska hinder för att tekniker och aktiviteter kunna samverka undanröjas, fortsatte han.

Utöver uppdraget om spelreglerna får PTS även i uppdrag att informera allmänheten om nyttan med att investera i bredband.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108