NYHETSARKIVET
23 jan 2017 12:16
Telekområdgivarna i ny överenskommelse för att stoppa fulsälj
Telekområdgivarna har tillsammans med sina deltagande operatörer tagit fram en kompletterande överenskommelse som ska säkerställa tydligare information vid telefonförsäljning. Detta för att få bukt med problemen kring fulsälj inom telekombranschen.

”Det är glädjande att kunna konstatera att vårt hårda arbete mot oseriös försäljning ger effekt. Under andra halvåret 2016 har det varit 30 procent färre klagomål om dessa problem än såväl första halvåret 2016 som jämfört med andra halvåret 2015. Den nya överenskommelsen kommer att göra det ännu svårare att sälja abonnemangsavtal för telekomtjänster utifrån felaktig eller otillräcklig information”, säger Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna, i en kommentar.

I den nya överenskommelsen, som trädde i kraft 1 januari 2017, läggs ett större ansvar på operatören att till exempel kunna visa att:

• Avtalet ingåtts med abonnenten eller någon som har en giltig fullmakt från abonnenten eller firmatecknaren (att den man ingår avtalet med endast uppger sig ha fullmakt är inte en giltig fullmakt).

• Abonnenten har fått tydlig information om samtalets syfte (byte av operatör eller förlängning av abonnemang).

• Vilken operatör säljaren representerar och vad avtalet gäller.

• Abonnenten har fått korrekt information om ångerrätt.

• Abonnenten har tillfrågats om nuvarande bindningstid och att byte under bindningstid normalt medför kostnader till tidigare operatör.

Till hjälp har Telekområdgivarna tillsammans med deltagande operatörer tagit fram ett samtalsmanus för telefonförsäljning som operatörerna kan använda.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108