Telekomoperatörerna är de bolag som har kommit längst när det gäller att föra in digitalisering i den egna verksamheten. Det visar en undersökning som BearingPoint har gjort bland nordiska företag. Det företag i Norden som har kommit längst är Telias finska verksamhet Sonera, följt av den finska operatören DNA. Bäst i Sverige är Telia följt av Tele2.
Det här är första gången som vi valt att göra undersökningen i hela Norden och det är tydligt att telekombranschen ligger långt framme. En styrka bland de svenska telekombolagen är bland annat digital marknadsföring, digital produktupplevelse och hur de arbetat med mobila tjänster. Däremot är de lite sämre när det gäller e-CRM. De övriga branscherna bör följa operatörernas exempel för att lyckas, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner på BearingPoint, i en kommentar.
Mätningarna har gjorts bland 176 nordiska företag varav 80 svenska, 41 finska och 55 norska företag Jämförelsen är baserad på 193 kriterier inom digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, e-CRM, mobila tjänster och sociala media.