Tele2 Sveriges vinstmarginal på ebitda-nivå sjönk rejält från 28,7 procent till 25,5 procent under det fjärde kvartalet 2016, jämfört med motsvarande period året innan. Det framgår av operatörens bokslutskommuniké som presenterades i dag. Ser man dessutom till Tele2:s organiska tillväxt så var den något negativ under det fjärde kvartalet - 3 294 miljoner kr (3 299 miljoner kr Q4 2015).
På mobilsidan ökade antalet kunder med 154 000 genom TDC-förvärvet men den organiska tillväxten var -41 000 kunder.
Det handlar uteslutande om ett tapp av kontantkortskunder som gjorde att vi tappade mobilkunder under det fjärde kvartalet. Det är en normal säsongsvariation att vi tappar kontantkortskunder under det fjärde kvartalet, då många skaffar kontantkort under sommaren, som sedan churnas ut innan årsskiftet, säger Samuel Skott, vd för Tele2 Sverige, till Telekomnyheterna.
Enligt Samuel Skott går flytten av kontantkortskunder till abonnemang fortsatt bra och det bevisas även av Tele2:s tjänsteintäkter per kund och månad som ökat till 164,6 kr under Q4 (160,5 kr Q4 2015).