NYHETSARKIVET
27 jan 2017 12:19
Stadsnäten tar marknadsandelar från Telia inom bredband
Trots att Telia kopplade upp rekordmånga 79 000 hushåll med fiber förra året så tappar bolaget marknadsandelar på bredbandsmarknaden. Under förra året minskade antalet bredbandskunder med 7 000 och framförallt är det stadsnäten som tar marknadsandelar, säger Hélène Barnekow, vd för Telia i Sverige, till Telekomnyheterna.

- Därför är det viktigt för oss att komma in som leverantör hos stadsnäten, något som vi har gjort bra det senaste året, säger Hélène Barnekow.

Under förra året investerade Telia i Sverige 3,2 miljarder kr i sin fiberutrullning och i år kan det komma att bli ännu mer. Vd och koncernchefen Johan Dennelind indikerade vid bolagets kvartalsrapportering att det kan komma att bli 200 miljoner kr mer till fibersatsningen i Sverige.

Hélène Barnekow säger att allt handlar om hur marknaden utvecklas.

- Hur mycket pengar vi kommer att lägga på fiberutrullningen under 2017 vet vi egentligen först efter årsskiftet när vi stänger våra böcker och kan se var vi landade, säger hon.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108