Trots att Telia kopplade upp rekordmånga 79 000 hushåll med fiber förra året så tappar bolaget marknadsandelar på bredbandsmarknaden. Under förra året minskade antalet bredbandskunder med 7 000 och framförallt är det stadsnäten som tar marknadsandelar, säger Hélène Barnekow, vd för Telia i Sverige, till Telekomnyheterna.
- Därför är det viktigt för oss att komma in som leverantör hos stadsnäten, något som vi har gjort bra det senaste året, säger Hélène Barnekow.
Under förra året investerade Telia i Sverige 3,2 miljarder kr i sin fiberutrullning och i år kan det komma att bli ännu mer. Vd och koncernchefen Johan Dennelind indikerade vid bolagets kvartalsrapportering att det kan komma att bli 200 miljoner kr mer till fibersatsningen i Sverige.
Hélène Barnekow säger att allt handlar om hur marknaden utvecklas.
- Hur mycket pengar vi kommer att lägga på fiberutrullningen under 2017 vet vi egentligen först efter årsskiftet när vi stänger våra böcker och kan se var vi landade, säger hon.