För första gången någonsin redovisar mobiloperatören 3 att antalet abonnemang i Sverige minskar. Under det fjärde kvartalet tappade operatören 26 000 abonnemang i Sverige men man redovisar ändå en stark resultatförbättring, där ebitda-marginalen i Sverige ökar med 2 procentenheter från 28 procent Q4 2015 till 30 procent vid utgången av 2016.
- Vi fokuserar mycket på kundnöjdheten och det innebär att vi bland annat har sett över vår sälj- och servicekvalitet, samt även har sagt upp en del återförsäljare som inte har hållit de kvalitetskrav som vi ställer. Dessutom har vi inaktiverat en del abonnemang under kvartalet. Vi fortsätter att växa på intäktssidan, där vi till exempel har ökat våra service-intäkter med 7 procent jämfört med ett år tillbaka och att vi nu bygger en bra bas för att betyda mer för fler, säger 3s Sverigechef Johan Johansson, till Telekomnyheterna.