Förvärvet av Boxer har inneburit att Com Hems ebitda-marginal har sjunkit med närmare 6,3 procentenheter från 45,7 procent under det fjärde kvartalet 2015 till 39,4 procent det senaste kvartalet. Trots det ser Com Hems vd och koncernchef Anders Nilsson positivt på affären.
- Tanken är att bygga om Boxer och utnyttja den kundbasen för vår expansion inom fiber och bolaget ser ut som vi hade förväntat oss. Nu ska vi få så många Boxer-kunder som möjligt att bli fiberkunder. Faktum är att det inte behövs så stor framgång för att vi ska kunna räkna hem affären och det ser bättre ut än vad vi hade räknat med från början, säger Anders Nilsson, till Telekomnyheterna.
TN: En snackis i branschen är att ni borde starta ett lågprisvarumärke inom TV, för att bromsa churnen där. Är det något som ni funderar på?
Nej, vi har inte tänkt på något lågprisvarumärke. Boxers positionering har fungerat bra och vi är nöjda med den.
När det gäller Com Hems fibersatsning så har man i dagsläget inte börjat redovisa några reella kundtal, men uppger att man nu når närmare 250 000 säljbara adresser via öppna nätverk och Skanova fiber. Därtill har man i liten skala börjat dra egen fiber i liten skala på Värmdö, utanför Stockholm.