Efter närmare ett års fruktlösa förhandlingar har Konsumentverket sagt upp branschöverenskommelsen med föreningen för NIX-Telefon. Det meddelar myndigheten i dag.
Anledningen är att reglerna för spärregistret innehåller alltför många undantag från huvudprincipen att det inte är tillåtet att ringa konsumenter som tydligt markerat att de inte vill bli uppringda, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
En fråga där parterna står långt ifrån varandra gäller den allt vanligare situationen där konsumenter lockas att delta i olika tävlingar eller tester på internet. Vad många inte vet är att detta ofta är ett sätt att få konsumenter att gå med på att bli uppringda av telefonförsäljare.
Det är också vanligt att konsumenten lämnar sitt samtycke i samband med att man köper eller beställer något på internet.
För att undvika att konsumenter förleds att lämna samtycken vill Konsumentverket att det införs ett krav på att man ska markera specifikt vilka företag man samtycker att få samtal från. Föreningen tycker istället att konsumenten aktivt ska kryssa för vilka företag man inte vill ha samtal från, skriver Konsumentverket.