Precis som Bredbandsforum har sitt kansli hos Post- och telestyrelsen kommer det nybildade digitaliseringsrådet att ha sitt kansli hos Post- och telestyrelsen.
Regeringen har avsatt 7,5 miljoner kr för att starta upp och driva kansliet under 2017.
TN: Digitaliseringsminister Peter Eriksson, när ska det nya kansliet vara på plats?
- Det kommer att vara på plats alldeles snart då vi har förberett det litegrann redan. Det kommer till att börja med att vara ett kansli med tre-fyra personer som ska arbeta direkt under rådet.
TN: Vilken praktisk funktion kommer kansliet att få?
- Det är de som kommer att göra mycket av det dagliga jobbet att ta fram rapporter och förbereda möten och se till att det vi beslutar kommer vidare i nästa steg, säger Peter Eriksson till Telekomnyheterna.
I ett pressmeddelande ger Post- och telestyrelsens generaldirektör Dan Sjöblom följande kommentar till det nya uppdraget:
"Jag är mycket glad över att PTS får en större roll i regeringens politik för den fortsatta digitaliseringen av Sverige. Det finns många möjliga synergier mellan digitaliseringsfrågorna och PTS arbete på bredbandsområdet, bland annat i genomförandet av regeringens bredbandsstrategi. En nyckelfråga för ett framgångsrikt arbete är bred samverkan med många andra aktörer på digitaliseringsområdet."