Genom en mer fokuserad affärsstrategi ska Ericsson få fart på verksamheten igen efter den senaste tidens golgatavandring. Därför minskas nu bolagets produktportfölj samtidigt som man omorganiserar och slimmar ledningen för bolaget till tre affärsområden och fem marknadsområden.
I Ericssons nya strategi kommer mer resurser att läggas på kärnområdena nät, digitala tjänster (OSS/BSS och telekomkärnnät) samt IoT. Man kommer att omarbeta strategin för Managed Services för att förbättra lönsamheten och man kommer att göra en strategisk översyn av verksamheterna för media och hårdvara för moln-infrastruktur.
"Den övergripande strategin är att möjliggöra för operatörer att expandera sin verksamhet till nya branscher och skapa nya intäktsströmmar. Företaget kommer att driva utvecklingen av marknadsledande lösningar och utnyttja den kraft som 5G, IoT och molntjänster kommer att kunna erbjuda", skriver bolaget.
Ericsson aviserade i dag även ett paket med nedskrivningar, omstruktureringskostnader och avsättningar som väntas belasta Q1-resultatet med mellan 12 och 15 miljarder kr.