NYHETSARKIVET
25 apr 2017 12:31
Anders Nilsson om Com Hems viktiga trepunktsprogram
Com Hem levererar ett ebitda-resultat på 712 miljoner kr (600 miljoner kr Q1 2016) för årets första kvartal och redovisar samtidigt en omsättning på 1 757 miljoner kr (1 276 miljoner kr). Jämförelsetalen haltar tack vare att bolaget förvärvade Boxer i höstas.

Enligt bolagets vd och koncernchef Anders Nilsson är bolagets aktiviteter nu indelade i tre punkter; Com Hems prishöjningar, Boxers omvandling till bredbandsbolag och villaexpansionen.

– Det senaste kvartalet har vi fortsatt vår optimering där vi minskar våra rabatter allteftersom kundnöjdheten ökar. Det är fjärde året i rad vi gör det och jag tror att det finns utrymme att fortsätta höja priserna ganska länge. Acceptansen bland kunderna är hög så länge vi ger kunderna mervärden som motsvarar prishöjningarna, säger Anders Nilsson och fortsätter.

– Den andra punkten vi har arbetat hårt med under kvartalet är att göra om Boxer till ett bredbandsbolag. Under kvartalet har vi säkrat upp en räckvidd på 700 000 hushåll och har tagit in 3 000 nya bredbandskunder under Boxers varumärke, samtidigt som vi har positionerat bolaget genom den största marknadskampanjen någonsin i bolagets historia.

TN: Känslan är att Boxer och Viasat ska gå samma väg från att vara TV-leverantörer till att bli bredbandsoperatörer, vilka kommer att vinna den kampen?

– För oss är det viktigt att göra detta både för att öka intäkterna, men även för att minska churnen då vi märker att de TV-kunder som lämnar Boxer gör det för att kombinera bredband och TV. När det gäller konkurrensen med Viasat så finns det plats för oss båda på marknaden. Boxer ska främst konkurrera med lågprisaktörer som Alltele, Bahnhof och Bredband2.

När det gäller Com Hems tredje punkt, villaexpansionen så höjer man nu målsättningen när det gäller räckvidd.

– För ett år sedan kommunicerade vi att vi ska nå 800 000 villor år 2020, men då vi redan nu har nått 400 000 villor så höjer vi målsättningen till 1 miljon villor år 2020. Innan vi påbörjade detta arbete hade vi en räckvidd på 2 miljoner hushåll och med 1 miljon villor så har vi ökat räckvidden med 50 procent, säger Anders Nilsson, till Telekomnyheterna.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108