Telia i Sverige måste hålla igen kostnaderna för att klara sin målsättning när det gäller marginalen. Det meddelade man i samband med dagens kvartalsrapport för årets första kvartal. Enligt Sverigechefen Hélène Barnekow kan det bli tal om ytterligare personalneddragningar i Sverige för att nå målen om kostnadsbesparingar.
Vår plan har varit att vi skulle ha högre kostnader under början av året, jämfört med den senare delen av året, så var det även förra året. Därmed var det ingen jätteöverraskning att kostnaderna skulle vara högre under det här kvartalet jämfört med genomsnittskvartalet. Det är många bitar som vi kommer att gå igenom när vi nu ska minska kostnaderna framöver och personalreduceringar kan vara en del av det, men det kommer inte att handla om något stort program, säger Hélène Barnekow till Telekomnyheterna.
På den svenska marknaden tappade Telia under kvartalet 15 000 mobilkunder då antalet kontantkortskunder sjönk med 70 000 samtidigt som abonnemangskunderna ökade med 55 000, varav 27 000 var M2M-abonnemang.
På bredbandssidan minskade antalet kunder under kvartalet med 5 000 vilket uteslutande beror på att antalet xdsl-kunder minskar snabbare än man växer på fibersidan.
- Under det första kvartalet, som traditionellt är väldigt trögt på grund av att det är svårt med grävtillstånd, ökade vi med 20 000 kunder under kvartalet, säger Hélène Barnekow.