Post- och telestyrelsen har avbrutit två upphandlingar efter stora brister. Det framgår av två separata beslut från myndigheten.
Den upphandling som avsåg verksamhetutveckling avbröts eftersom myndigheten ansåg att det egna förfrågningsunderlaget inte tillräckligt klart beskrev PTS behov. Det framgår av ett beslut från den 30 september.
Den 1 oktober beslutade myndigheten att avbryta sin upphandling av konsulttjänster inom området för robusta elektroniska kommunikationer.
Upphandlingen omfattade konsulttjänster inom två områden, Utredningar, rådgivning och projektstöd (Område 1) och Ekonomisk, funktionell och teknisk revision (Område 2). Fyra anbud inkom till PTS gällande Område 1 respektive ett anbud på Område 2. Prövningen av anbuden visade att inget av anbuden uppfyllde samtliga ställda krav. Bristerna är så omfattande eller av sådan art att PTS bedömer att kompletteringar och/eller förtydliganden inte kan ske utan stor risk för brott mot de gemenskapsrättsliga principerna om likabehandling och transparens, skriver PTS i sitt beslut.
PTS har för avsikt att göra om båda upphandlingarna.