Konkurrensen på fibermarknaden, där allt fler aktörer vill få dra fiber på villamarknaden tär hårt på Telias svenska resultat under årets andra kvartal. Under kvartalet har intäkterna från fiberinstallationer sjunkit med 46 procent till 193 miljoner kr (357 miljoner kr), jämfört med motsvarande period förra året. Tittar man på installationsbasen så var bara 12 000 av de 45 000 nya fiberhushållen under kvartalet enfamiljshus.
Telia själva vill helst tala om att det handlar om problem med tillstånd och därtill relaterade frågor som ligger bakom problemen på fibermarknaden.
Att det skulle vara konkurrensen som pressar oss får stå för dig. Vi tar vår fair share av nyförsäljningen, snarare är det ett problem vi har med leveransen och processerna som ligger bakom denna minskning, säger Johan Dennelind, vd och koncernchef för Telia, till Telekomnyheterna.
Ändock kvarstår faktum att när allt fler ansöker om tillstånd så blir det köer som drabbar Telia, som tidigare har haft mindre konkurrens från andra aktörer.
Det är en ny dynamik på marknaden och trots att vi sänker prognosen för installationsintäkter med 15-20 procent under 2017 så bibehåller vi vår målsättning för 2018, säger Johan Dennelind.
En faktor som påverkar Telias siffror starkt är det faktum att operatören redovisar intäkterna för fiberinstallationer up-front, vilket innebär att siffrorna kommer att vika snabbt när peaken för fiberinstallationer har nåtts och nyinstallationsmarknaden viker.