IP-Onlys vd Svante Jurnell kommenterar i dag, på bolagets hemsida, den kritiska artikel om att IP-Only inte betalar sina fakturor i tid, som Dagens Industri publicerat i dagens tidning.
Bland annat skriver Svante Jurnell följande: IP-Only är ett välmående företag med god lönsamhet och har inga betalningssvårigheter. Däremot är vi noga med att fakturor är korrekta och följer beställningar och avtalsvillkor innan vi betalar dem. På det sättet är vi en krävande kund, men vi är också en god kund genom vår starka tillväxt. Typiska orsaker till tvister kan vara icke-kompletta leveranser, fakturor vars belopp skiljer sig från beloppet på beställningen, att faktureringen inte skett i enlighet med avtalsvillkoren (i ett av de fall som nämns i artikeln i Dagens Industri handlar tvisten om att leverantören, i strid med avtalsvillkoren, har velat korrigera redan betalda månadsavgifter flera år i efterhand) mm. I de allra festa fall löses den här typen av diskussioner snabbt direkt mellan parterna, men i en liten del av fallen tvingas frågan att avgöras i domstol. Det är förstås vår ambition att undvika onödiga konflikter och vi lägger därför stor vikt vid att skapa rutiner och arbetssätt som minimerar risken för dessa. Som ett led i detta arbete har vi exempelvis under de senaste månaderna kraftigt förstärkt vår organisation inom såväl inköp som finans- och ekonomifunktionerna på bolaget.