Om en telekomoperatör går i konkurs, eller inte kan betala för sig, i den rådande lågkonjunkturen kan detta bli en svår fråga för Post- och telestyrelsen att lösa. Detta i och med att myndigheten har två olika intressen att se till. Det säger David Troëng, chef för PTS konkurrensavdelning, till Telekomnyheterna.
Dels måste vi se till den trafikmottagande operatörens möjlighet att få betalt för den trafik som de skickar vidare till kund, så att inte de får ta en onödig kreditrisk, men vi måste också se till skyldigheten att upprätthålla telefonin till kunderna, säger David Troëng.
TN: Hur löser ni dessa två intressekonflikter?
Vi har vid olika tillfällen tittat på situationer där en operatör inte har betalat sin trafik och då har vi kommit fram till att vårt agerande måste utgå från det enskilda fallet. Vi måste se till vilken typ av kunder det är som drabbas. Är det privatpersoner med privatabonnemang som du och jag så är dessa inte lika prioriterade som till exempel Karolinska Sjukhusets telefoni, säger David Troëng.