Telenor i Sverige ändrar nu sin modell för redovisning av kontantkortskunder. Förändringen innebär att Telenor nu redovisar 102 000 färre kontantkortskunder än föregående kvartal. Enligt de justerade siffror för Q2 2008 som bolaget redovisar är kontantkortstappet under Q3 i år bara 2 000 kunder.
Den förändring vi har gjort är att vi har ändrat 3-månadersredovisningen från att gälla både in- och utgående trafik till att bara gälla utgående trafik, säger Johan Lindgren, vd för Telenor i Sverige, till Telekomnyheterna.
Tidigare har alltså Telenor räknat en kund som aktiv även om denne bara har tagit emot samtal eller sms. Nu måste kunden även ha ringt, mobilsurfat eller skickat sms/mms för att räknas som aktiv.
Principen för denna typ av kontantkortsredovisning skiljer sig mycket mellan de olika operatörerna i Sverige. Mest liberala är Telia, som räknar kunder som har haft in- eller utgående trafik under de senaste tretton månaderna som aktiva.