Det kommer många budskap om varför Telenor i Sverige skrev ner antalet kontantkortskunder med 100 000 i den senaste kvartalsrapporten. Johan Lindgren beskrev för Telekomnyheterna att det berodde på en ändring av redovisningsrutinen från att räkna in- och utgående aktivitet under de senaste tre månaderna till att endast gälla ugående aktivitet under de senaste tre månaderna.
Nu har Telekomnyheterna fått ytterligare två versioner på vad som egentligen hände.
Telenors norska ir-avdelning beskriver förändringen så här i ett mail till Telekomnyheterna:
I forbindelse med bytte av prepaid IT-system i Sverige oppdaget man at noen kontantkortkunder av tekniske årsaker feilaktig var blitt registrert som aktive. Derfor har vi nå justert kundebasen.
I ett mail till Telekomnyheterna förklarar Telenors svenska ir-avdelning förändringen så här:
Under tredje kvartalet har vi gjort en systematisk genomgång av hela stocken av kontantkort och har då identifierat 100 000 kunder som är aktiva enligt vår definition, det vill säga har ringt/tagit emot samtal, men som inte har uppfyllt våra allmänna villkor som reglerar regelbundenheten i påfyllning. I praktiken betyder det att dessa 100 000 kontantkortsinnehavare inte har laddat sina kort den senaste tolvmånadersperioden. Därför har en engångskorrigering genomförts, korten har avaktiverats och ingår således inte i siffran. Vi tillämpar den koncerngemensamma definitionen att ett kontantkort är aktivt om det använts under den senaste 3-månadersperioden; i och med att dessa avaktiverats ingår de inte i den siffran vi redovisar.