NYHETSARKIVET
10 jan 2018 12:18
Mats kommenterar: Ska bli intressant att se nya bolagets prisstrategi
Dagens affär mellan Tele2 och Com Hem har hängt i luften sedan Kinnevik köpte den största enskilda aktieposten i Com Hem i somras. På många sätt passar Tele2 och Com Hem varandra dessutom som hand i handske. Det är marknadens näst största mobiloperatör som går samman med den näst största aktören inom fast bredband och största TV-operatören.

Men det finns en stor skillnad.

För när Tele2, som visserligen mer och mer liknar ett litet Telia, försöker visa sig på styva linan som en prispressare så har Com Hems stora framgångsfaktor varit hela tiden höja priset på tjänsterna för att på så sätt öka lönsamheten. Bolagets vd Anders Nilsson har visat sig vara en expert på att balansera på det tunna rep som gör att kunderna stannar trots prishöjningar.

Frågan är nu om det nya Tele2 kommer att fortsätta vara en prispressare eller om man kommer att vara en prishöjare.

Mats Sjödin
Chefredaktör, Telekomnyheterna
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108