NYHETSARKIVET
31 jan 2018 12:45
Telenor Sverige: All time high inom kundnöjdhet och försäljning
Telenor Sverige redovisar sitt bästa kvartal någonsin när det gäller såväl kundnöjdhet som omsättning inom såväl mobilsidan som fastnätssidan. Det är de sammanfattande orden från Telenor Sveriges vd Patrik Hofbauer, till Telekomnyheterna, kring den bokslutskommuniké som i dag presenterades från operatören.

Till skillnad från för några år sedan då Sverige knappt lyftes fram alls när koncernen presenterade resultatsiffror i Oslo, så var Telenor Sverige i dag ett hett samtalsämne och nämndes som föredöme flera gånger.

Bland annat pekar koncernen på att Sverige sedan 2014 har minskat antalet prisplaner från 335 stycken till 55 stycken 2017, något som förenklar och sparar pengar. Sverige är också det land där Telenorkunderna använder mest mobildata; 9 gigabyte per kund i snitt.

Sverige ligger också i framkant när det gäller minskningen av operativa kostnader där man redovisar en opex-minskning på -7,0 procent organiskt, framförallt genom personalnedskärningar, färre försäljningsställen och lägre kommissioner.

- Trots att vi håller nere våra kostnader så växer vi inom våra prioriterade områden som är bredband, mobiltelefoni och IPTV, säger Patrik Hofbauer till Telekomnyheterna.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108