Det fjärde kvartalet 2017 bjöd på den största organiska minskningen av mobilkunder i den svenska mobiltelefonins historia. Det visar Telekomnyheternas statistik över mobilabonnemang hos de fyra stora mobiloperatörerna i Sverige. Statistiken, som sträcker sig tillbaka till 1994, visar dessutom att 2017 var det första året någonsin då marknaden minskade organiskt sett över ett helår.
Under det fjärde kvartalet minskade antalet aktiva mobilkunder hos de fyra stora operatörerna med -107 000. Under motsvarande period förra året ökade marknaden med 166 000 mobilkunder. Sett till helåret 2017 minskade antalet mobilkunder med -40 000.
Ensam vinnare på marknaden under det fjärde kvartalet var Telenor, som redovisade en mobilkundstillväxt på 7 000, medan Telia var den stora förloraren med -57 000 aktiva mobilkunder.
Här är de fyra största mobiloperatörernas nettoförändring i antalet mobilkunder under det fjärde kvartalet 2017:
3: -17 000
Tele2: -40 000
Telenor: 7 000
Telia: -57 000