Konsumentverket har publicerat en vägledning om vad som gäller för konsumenter i frågor kring fiberanslutning. Det skriver verket på sin hemsida.
"Vi har sett att många stött på samma slags problem när det gäller utbyggnaden av fiber. Vi har fått frågor av både företag och konsumenter om vad som gäller. Därför vill vi berätta hur vi ser på saken genom vår nya vägledning", säger Magnus Karpe som är jurist på Konsumentverket, i en kommentar och fortsätter.
"Det vi fått utpekat som mest problem runt är förseningar. Förseningar kan drabba båda parter och då underlättar det om företaget är tydliga med sin information. Konsumenten är skyldig att fullgöra sina åtaganden som står i avtalet. Men enligt vår bedömning ska det inte dröja mer än två år från det att avtalet skrevs till dess att fibern är på plats. Och långt innan dess ska man ha fått besked om fiberanslutningen blir av eller inte."
Här finns vägledningen att ladda hem: https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/produkter-och-tjanster/telekomtjanster/vagledning-om-fiber-2018-tillganglig-kov.pdf